Te innovatief voor de markt

Innovatieve ondernemers lopen er vaak tegenaan: het nieuwe idee is te radicaal voor de klanten. Er zit in zo’n situatie weinig anders op dan je aansluiten bij de koplopers in de markt. Of een andere toepassing bedenken voor je idee.

Wat doe je nou als je het wegen van vrachtwagens tien keer goedkoper kan doen dan de gebruikelijke bedrijven? Klanten geloven je niet, of hebben geïnvesteerd in apparatuur die nog lang niet afgeschreven is. Dat het radicaal anders kan – in dit geval veel goedkoper – is geen welkome boodschap.

Het gebeurde de jonge firma Weegnet. Hun product kan een enorme besparing voor klanten realiseren. Maar toch houden veel bedrijven de boot af. Te innovatief voor de markt? Weegnet probeert zich nu aan te sluiten bij koplopers, zeer innovatieve klanten die dit soort vernieuwingen juist interessant vinden.

Vaak duiken jonge bedrijven een nichemarkt in als de conservatieve massamarkten niet klaar zijn voor het product. Digitale fotografie begon in de markt voor professionele fotografen. De kwaliteit was net iets minder dan de klassieke kodakfoto’s, maar kon door digitaliseren wel sneller bij de redactie liggen. Later is de kwaliteit bijgetrokken, en we weten nu wat er met Agfa en Kodak gebeurd is.

Ook dichtbij huis kun je het zo doen. De Brabantse firma Basfood ontwikkelde met satellietbeelden een product om oogsten op het land te beoordelen. Grote, agrarische handelshuizen zouden zomaar kunnen zien hoe de oogst er bij staat, en voorspellen wat de prijzen kunnen gaan doen. Maar die handelshuizen gaven niet thuis. Daarom richt Basfood zich nu op een nichemarkt: precision agriculture. Met Basfood kun je zien welk deel van je veld meer mest of water moet krijgen (zie www.mijnakker.nl).

Hopelijk kan het bedrijf doorstoten naar grote klanten zodat iedereen kan profiteren van deze radicale innovatie. Het zou toch zonde zijn om innovatieve ideeën te negeren?

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *