Veel stadsbussen buiten de spits vervoeren slechts een enkeling. Het gaat dan ook om de mogelijkheid om per OV op zoveel mogelijk plaatsen te kunnen komen. Met de komst van autonoom rijden gaat dit serviceniveau heel anders ingevuld worden. Het einde van de bus zoals we die kennen, en sneller dan je denkt.
Eerder heb ik al in mijn blog een inkijkje gegeven hoe de Autonome Taxi eruit gaat zien. Korte ritten in de stad bestel je op je smartphone. De software zorgt ervoor dat auto’s een optimale routes kiezen. Afhankelijk van jouw flexibiliteit daalt de prijs. Met een beetje wachten of een gedeelte van de route met een tweede passagier zakt de prijs van een taxirit tot op het niveau van een buskaartje. Hoe gaat dat gebeuren?
Twee ontwikkelingen komen hier samen: autonoom rijden en elektrisch vervoer. De technologische doorbraak van autonoom bestuurde voertuigen is in het laatste stadium aangekomen. In tientallen steden wordt er al mee geëxperimenteerd. Het hangt een beetje van regelgeving af, maar voordat het decennium voorbij is kun je zo’n zelfrijdende auto kopen en gebruiken. Het rocky mountain instituut heeft berekend dat waar een ritje met Uber nu nog € 1,25 per km kost, een autonoom taxiritje nog maar €0,50 per km kost. Het verschil zit grotendeels in de chauffeurskosten die je uitspaart. Een buskaartje kost je € 0,87 basistarief en € 0,15 per kilometer. Dus op de korte ritten in de stad is een autonome taxi goedkoper. Zeker als de subsidie voor OV meegerekend wordt. Er is uiteraard een omslagpunt, want de trein is per kilometer ook met subsidie goedkoper dan € 0,50.
Is de bus dan uitgereden? Niet helemaal. Op intensieve routes, bijvoorbeeld van Utrecht CS naar de Uithof, is er in de spits teveel vraag om met autonome taxi’s te bedienen. Sterker nog, een vaste verbinding van ‘elke 5 minuten een bus’ in de spits kan daar prima uit. Maar ondertussen zitten bussenbouwers zoals Mercedes niet stil. Autonoom busvervoer komt er ook aan. Moderne bussen zullen ook automatisch kunnen rijden. Personeel zal meer voor veiligheid en services meerijden dan daadwerkelijk zelf de bus besturen. Over vijf jaar zal er een geheel nieuw aanbod ontstaan, met conventioneel vervoer op de drukke trajecten en autonoom vervoer op de minder intensieve gebieden. Wie daarin een rol wil hebben is nu al bezig.