Diensteneconomie

Deze week meldde het Limburgse dienstenconcern Vebego meer mensen in dienst te hebben dan de Limburgse multinational DSM. Diensten worden belangrijker, ook voor het MKB.

IBM is groot geworden met computersystemen, van mainframes tot de eerste PC in 1981. Nu leveren ze vooral diensten. Apple begon in een garage met haar Macintosh PC. Nu verdienen ze erg veel met Apps. Iedereen kan ze maken en verkopen via de eigen ‘Appstore’. Apple levert zo het platform en verdient mee. Maar ook bij ons werkt het zo. Wat doe je als je erg goed bent in het maken van draaideuren en je hebt er al duizenden geïnstalleerd, zoals Boon Edam? Je biedt vervolgens onderhoud als dienst aan je klanten. Zij blij dat de deuren in pico bello conditie blijven, en jij blij omdat je een extra en constante inkomstenstroom hebt.

Maar veel MKB bedrijven kijken nog niet zo
naar de eigen ‘dienstenkansen’. Neem nu machinefabrieken, deze leveren reserveonderdelen voor hun eigen producten. Je kunt het leveren ervan zien als een dienst aan je klanten. Daarin kun je nog verder gaan. Kijk naar het intelligente bedrijf Elpress in Boxmeer (www.elpress.nl). Zij maken wassystemen voor bijvoorbeeld kratten. Natuurlijk leveren ze onderdelen aan klanten. Maar als je er toch bent, waarom biedt je dan niet ook aanverwante producten aan, die je niet zelf maakt? Je creëert dan een handelsmaatschappij naast je machinefabriek. Dat werkt wel anders, en je stuurt het ook anders aan. Daarom is het bij Elpress een aparte business. Deze ondernemer heeft een kans verzilverd, maar de kans ook vooral goed georganiseerd!

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *