Meedoen is belangrijker dan winnen, zo luidt het gezegde. Maar bij innovatie is er geen winnen zonder meedoen. Nieuwe ontwikkelingen pak je niet mee op je eigen kamer, maar al doende in het veld. Spreekt voor zich, maar toch liggen er nog veel kansen voor ondernemers om deel te nemen aan bestaande netwerken, projecten of nieuwe ontwikkelingen. Je weet het alleen vaak niet. Daarom initieerde Syntens in 2008 een grote campagne om systematisch alle bedrijven van enige omvang in Zuid Nederland te benaderen en te bezoeken. Deze aanpak, “Toekomstbedrijven” genaamd, is onlangs gepresenteerd op het internationale Innovatie Management congres ISPIM in New York (zie ook www.syntens.nl/ISPIM ). De strenge selectie op voorhand gaf aan dat internationaal met belangstelling wordt gekeken naar deze vernieuwende aanpak. Kernpunten zijn: systematisch selecteren van bedrijven, een maatwerk benadering per bedrijf en een goede verdere begeleiding zodat opgewekte interesse ook opgevolgd wordt door actie. De eerste resultaten werden omarmd door de verzamelde wetenschappers en adviseurs. De benaderde bedrijven bleken over veel ambitie en plannen te beschikken. Met de aan te boren netwerken en projecten wilde meer dan 55% aan de slag. De helft van de bedrijven wil ook met concrete innovaties aan de gang. Met Toekomstbedrijven komen zij in contact met bijvoorbeeld andere ondernemers en adviesorganisaties waardoor kostbare tijd en geld bespaard kan worden (zie ook www.toekomstbedrijven.nl). Het is deze zichtbare meerwaarde die de bedrijven over de streep trok om alsnog maar bewust mee te doen, met alle nieuwe kansen van dien.
-
Recente berichten
Recente reacties
Archieven
- juli 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- januari 2016
- februari 2015
- januari 2015
- oktober 2014
- april 2014
- februari 2014
- november 2013
- oktober 2013
- december 2012
- oktober 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- maart 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
Categorieën
Meta
Één reactie op Meer participatie is meer innovatie