Groei door keuze voor de klant

Unilever groeit weer, op termijn moet de omzet verdubbelen. Hoe? Door innovatie natuurlijk. Even waren we bang dat ‘Zeeuws meisje’ zou sneuvelen. Unilever ging terug van 1600 naar 400 merken. De gedachte was dat je daarmee kosten kunt besparen. Minder advertenties, campagnes, logistiek en schaalvoordelen in productie. “De kosten zijn teruggelopen, maar de omzet ook”, zegt CEO Paul Polman in een recent FD interview. De omzet daalde van € 56 mrd naar € 40 mrd. Oeps, klanten willen blijkbaar wel wat te kiezen hebben! Gelukkig is ‘Zeeuws meisje’ er nog. En dat gevoel van merkentrouw ziet Unilever ook: “We zien dat we harder groeien waar we meer keuze hebben”

Aan die ‘meer keuze’ voor klanten wordt hard gewerkt. Unilever verandert jaarlijks 30% van het portfolio. Gemiddeld verbetert er elke drie jaar wel wat aan jouw vertrouwde merk. Zo blijf je klanten boeien. Dat is stap één. Maar je moet er ook aan verdienen. Ook dat lijkt Unilever te lukken. De gemiddelde omzet per innovatie is nu gestegen van € 3 miljoen naar € 50 miljoen. Hoe zit dit in jouw MKB bedrijf? Wanneer is er voor het laatst iets verbeterd aan je product of dienst? Elke drie jaar is best snel, dat zou een mooie ambitie kunnen zijn. En als je vaker innovaties doorvoert moet het wel te betalen zijn. Dus vandaar het streven naar meer omzet per innovatie, zodat je de kosten ervan terugverdient. Wie zei dat ook alweer: ‘geen cent teveel’? Ik wens u veel keuze!

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *