Brabant kent een aantal grote multinationale ondernemingen. Als je goed bent in het maken van, bijvoorbeeld gloeilampen, waarom zou je ze dan niet ver buiten Brabant verkopen? En als je er dan toch bent, waarom zou je niet kijken of je ook internationaal kunt produceren? De wereldeconomie vaart er wel bij want consumenten krijgen meer keus en middelen worden efficiënter gebruikt. Tot voor kort was ‘multinationaliteit’ voorbehouden aan grote bedrijven. Het is immers niet goedkoop om overal heen te vliegen en al die vestigingen te besturen. Internet heeft dit veranderd. Nu is het bellen met Skype gratis, informatie is overal beschikbaar en het versturen van handelswaar wordt nog steeds goedkoper terwijl ook importtarieven al decennia dalen. Met deze trends is de ‘micromultinational’ ontstaan. Denk hierbij aan software bedrijven die in Servië of zelfs India produceren en vervolgens over de hele wereld verkopen. Vaak zijn dit bedrijven met maar enkele tientallen medewerkers. Uitbesteden, allianties en vooral onderscheid door innovatie zijn de kenmerken. Niets staat Brabantse bedrijven in de weg de voordelen voor internet op gelijke wijze te benutten. Social Networks kunnen ideeën en klanten leveren, tot ver over de landsgrenzen. De grote vraag is ‘hoe’ de nieuwe business te bedrijven, ofwel ‘wat wordt mijn nieuwe businessmodel?’.
-
Recente berichten
Recente reacties
Archieven
- juli 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- januari 2016
- februari 2015
- januari 2015
- oktober 2014
- april 2014
- februari 2014
- november 2013
- oktober 2013
- december 2012
- oktober 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- maart 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
Categorieën
Meta