Consumenten verwachten van merken een actieve bijdrage aan maatschappij en wereld. Zaten we tot voor kort nog in de beleveniseconomie, inmiddels zitten we in de betekeniseconomie. Wat is dat nou weer?
Vroeger kocht je Nike schoenen met de belofte dat je misschien een beetje Michael Jordan kon zijn. Nu koop je met Nike toegang tot een netwerk van hulpmiddelen van iphone apps tot aanmoediging via facebook. De belofte is nu: “your doors will be blown off with Nike+”, zie www.nikeplus.com.
De reclame en communicatie bureaus draaien op volle toeren om merken verbonden te krijgen aan wat mensen drijft en gelukkig maakt. Het bureau Havas heeft er zelfs een toolbox voor ontwikkeld, met een Meaningful Brand Index. Bovenaan staat bijvoorbeeld Ikea omdat het zo sterk ons huisgeluk heeft weten te vormen. Volgens Havas moet een merk niet alleen ‘onderscheiden’ maar vooral ons dagelijks leven en individueel geluk verbeteren. Dus, de was moet niet alleen witter, maar moet mij gelukkiger maken. Eh, hoe dan?
De eerste stap hier naar toe heeft (uiteraard) met duurzaamheid te maken. Het milieu sparend, eerlijk en integer alsook de maatschappij verbeterend vonden we als duurzame waarden van merken terug in mijn recente boek “Groeien met Groen” . Vervolgens komt er een individuele dimensie bij met de vraag: hoe werkt die duurzaamheid voor mij? Nike was al sterk gecommitteerd aan duurzaamheid en breidt dit als het ware uit met een individeel netwerk voor jou als klant.
Wat zouden ondernemers hiermee kunnen doen? Is er al een Desso+, of een Max Havelaar+? Het antwoord is nee, maar de vraag daardoor niet minder belangrijk. Hoe kan het merk iets voor mij doen? Dus na People, Planet, Profit komt nu ook Personal!
Succes met de creativiteit, want er ligt weer een nieuwe uitdaging voor de ondernemer met lef en snelheid!