Meer participatie is meer innovatie

Meedoen is belangrijker dan winnen, zo luidt het gezegde. Maar bij innovatie is er geen winnen zonder meedoen. Nieuwe ontwikkelingen pak je niet mee op je eigen kamer, maar al doende in het veld. Spreekt voor zich, maar toch liggen er nog veel kansen voor ondernemers om deel te nemen aan bestaande netwerken, projecten of nieuwe ontwikkelingen. Je weet het alleen vaak niet. Daarom initieerde Syntens in 2008 een grote campagne om systematisch alle bedrijven van enige omvang in Zuid Nederland te benaderen en te bezoeken. Deze aanpak, “Toekomstbedrijven” genaamd, is onlangs gepresenteerd op het internationale Innovatie Management congres ISPIM in New York (zie ook www.syntens.nl/ISPIM ). De strenge selectie op voorhand gaf aan dat internationaal met belangstelling wordt gekeken naar deze vernieuwende aanpak. Kernpunten zijn: systematisch selecteren van bedrijven, een maatwerk benadering per bedrijf en een goede verdere begeleiding zodat opgewekte interesse ook opgevolgd wordt door actie. De eerste resultaten werden omarmd door de verzamelde wetenschappers en adviseurs. De benaderde bedrijven bleken over veel ambitie en plannen te beschikken. Met de aan te boren netwerken en projecten wilde meer dan 55% aan de slag. De helft van de bedrijven wil ook met concrete innovaties aan de gang. Met Toekomstbedrijven komen zij in contact met bijvoorbeeld andere ondernemers en adviesorganisaties waardoor kostbare tijd en geld bespaard kan worden (zie ook www.toekomstbedrijven.nl). Het is deze zichtbare meerwaarde die de bedrijven over de streep trok om alsnog maar bewust mee te doen, met alle nieuwe kansen van dien.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized met de tags , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Één reactie op Meer participatie is meer innovatie

  1. Errorvorlance schreef:

    Bedankt voor de interessante informatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *