Klanten verwachten duurzaamheid

Nieuw onderzoek van bureau Motivaction bevestigt de trend: Nederlanders verwachten dat bedrijven aan duurzaamheid doen. Maar Nederlanders blijken ook steeds minder tevreden te zijn over de inspanningen van bedrijven op dit gebied. En dat terwijl veel bedrijven aan duurzaamheid doen. In welke val dreigen ondernemers hier te trappen?

 De meerderheid van de consumerende Nederlanders vindt duurzaamheid belangrijk. Motivaction bevestigt dat wederom. Nieuw in hun onderzoek voor SE consultancy is de dalende tevredenheid onder Nederlanders over de inspanningen van ondernemers op dit gebied. Dat is een nieuwe en gevaarlijke trend. Immers, we weten dat het koopgedrag van consumenten beperkt op duurzaamheid gericht is. Vergroenen is vooral iets voor anderen, zelf koop je spaarlampen en misschien gaat de kachel lager. De consument lijkt dus niet voor groen uit de stoel te komen, maar roept vanaf de kussens dat het wel moet. Groene verkoop gaat pas lopen als naast groen ook andere voordelen aanwezig zijn. Denk dan aan de Max Havelaar koffie, die eerlijk én lekker is (zie voor meer voorbeelden www.syntens.nl/groen).

De dalende tevredenheid lijkt aan te geven dat ondernemers de consument niet weten uit te leggen wat er groen is aan hun aanbod. Consumenten verwachten groen, zien te weinig en slaken ontevreden kreten vanuit de luie stoel. De ondernemer op zijn beurt ziet geen verkoop, en denkt dat de klant het niet wil. Een patstelling is geboren. De manier om uit dit gat te klimmen is door beter te communiceren. Wat is er allemaal duurzaam aan je bedrijf en je aanbod. Vertel het duurzame verhaal. Want als mensen iets verwachten, dan is er ook ruimte om te zenden.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Één reactie op Klanten verwachten duurzaamheid

  1. Errorvorlance schreef:

    Ja, waarschijnlijk dus het is

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *