Groen zeetransport stoomt langzaam op

Met de groei van de wereldhandel stijgt ook het international transport van goederen over zee. Steeds meer en steeds grotere schepen doen de wereldhavens aan. Daarmee groeit ook het olieverbruik. Gebruik van windenergie biedt een gedeeltelijk maar aantrekkelijk alternatief.

Zeezeilen is tegenwoordig alleen no een particuliere hobby. Eeuwenlang was het echter een bittere noodzaak, wilde je mensen en goederen vervoeren. Stoomschepen en later dieselmotoren vervingen de bewerkelijke en kleine zeilschepen. Inmiddels varen schepen al meer dan honderd jaar op zware bunkerolie met alle milieubelasting van dien. Nieuwe ontwikkelingen dreigen daar nu verandering in te brengen, zij het op nog kleine schaal.

In het Duitse Hamburg, zelfverklaarde windhoofdstad van Europa, werkt skysails aan zeilen als extra buitenboordmotor. Het lijkt nog het meest of kitesurfen met een zeeschip. Lichte zeilen bevestigd aan lichtgewicht kabels is natuurlijk een kolfje naar de hand van DSM die in Skysails deelneemt. De brandstofbesparing kan oplopen tot 35%.

De prijswinnende Australische firma SolarSailor levert zeilen compleet met zonnecellen. Schepen kunnen zowel windenergie als zonne-energie benutten. Hier zou de besparing oplopen tot 40%. Onlangs heeft het bedrijf mooie contracten gesloten met een grote reder. We gaan het eerste commerciƫle zeil in onze havens sinds tijden dus snel zien.

Maar ook minder concrete ideeƫn borrelen op uit alle hoeken en gaten. De Noorse ondernemer Terje Lade heeft een schip ontworpen met een opvallend hoge boeg. Deze fungeert tevens als zeil. Volgens berekening en tests van de universiteit van Cranfield kan ook dit schip een grote brandstofbesparing realiseren.

 

 

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *