GEEN TIJD VOOR INNOVATIE

De helft van de technologische bedrijven in Nederland heeft moeite met het omarmen van nieuwe technologie of organisatieconcepten. De hoofdschuldige? Gebrek aan tijd en capaciteit. Dat is heel slecht nieuws, want dit los je niet op met betere kredietverlening.

Na gebrek aan tijd is volgens metaalwerkgevers FME ‘het kennistekort bij medewerkers’ een belangrijk knelpunt. Pas op een derde plaats is ‘gebrek aan geld’ als knelpunt genoemd. Dus als je wilt vernieuwen heb je als ondernemer onvoldoende tijd en je medewerkers kunnen het nog niet van je overnemen. Ondertussen gieren de nieuwe mogelijkheden om je bedrijf heen, en neemt de concurrentie een wellicht dodelijke voorsprong. Hoe kom je uit deze klem?

Steeds meer ondernemers plannen hun innovatie-inspanningen. In overleg met medewerkers worden doelen afgesproken, juist ook over innovatie. Nieuwe markten, meer omzet uit nieuwe producten, maar ook nieuwe businessmogelijkheden zijn doelen waar iedereen in het bedrijf aan kan bijdragen. Er ontstaat dan een koers naar innovatiedoelen, waar iedereen van weet. Zo kunnen verkopers opletten bij klanten, engineers aan een nieuwe toepassing werken, en productiemedewerkers verbeteringen voorstellen. Dit gaat verder dan een multidisciplinair project. Het gaat om een strategische richting, door de ondernemer bepaald, maar in gezamenlijkheid ingeslagen. Zo is er meer tijd voor innovatie.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *